Billboard náš každodenný

Aj vy cítite negatíva vizuálneho smogu? Aj vám idú na nervy primitívne reklamné pokusy prezentované veľkoplošne? Čakáte na politikov, že niečo zmenia? A kde by potom pred voľbami vycapili tie svoje oplzlé heslá???

Žijeme medzi nimi, priťahujú naše zraky, hoci ich poriadne ani nevnímame. Ruku na srdce, pamätáte si niečo konkrétne, čo ste v poslednom čase videli na billboarde? Ja nie, len viem, že to bolo veľké, nevkusné a farebné. Informáciu, ktorú mi mal reklamný pútač odovzdať, síce odovzdal, ale jej účinnosť sa rovnala preplachovému oleju.

Čo je to vlastne billboard? Je to reklamná stavba. Aby billboard ako reklamná stavba dostal od príslušného stavebného úradu stavebné povolenie, a teda aby ho mohli osadiť, musí podľa neho spĺňať technické požiadavky. Súčasťou žiadosti o stavebné povolenie musí byť aj projektová dokumentácia, vypracovaná oprávneným projektantom. Projektová dokumentácia musí byť vypracovaná v súlade s technickými požiadavkami na stavby, za čo je zodpovedný projektant stavby, a jej súčasťou je aj statický posudok, vypracovaný oprávneným statikom.

Verím, že existujú štatistiky, koľko ľudí si všimne ten-ktorý pútač v danej oblasti a podľa toho sa generuje aj jeho cena za prenájom. Reklamné spoločnosti majú určite spracované celé stohy nezmyslov, aby presvedčili svojho zákazníka, že len ich sieť „výcapných“ plôch je tá pravá a že len oni dostanú danú značku alebo produkt do povedomia zákazníka.

Podľa primátora Nesrovnala, ktorý zahltil naše mesto pred poslednými komunálnymi voľbami svojimi billboardami s neskutočne hlúpymi a populistickými heslami, sa nachádzame vraj v osvieteneckej dobe, kedy sa pod jeho skvelým vedením odstraňujú reklamné pútače každého druhu. Do istej miery je to pravda. Škoda len, že ďalšie nové vznikajú. Ako tie dva u nás vo Vrakuni na zelenej ploche, kam nedávno zabetónovali nové profily na billboardy.

Priznám sa, reklamné plochy ma obťažujú, snažím sa nevšímať si ich a aj keď si niečo všimnem, tak v mojom harddisku ich posolstvo ostane len niekoľko milisekúnd. Preto by ma zaujímalo, či existuje viacero podobne zmýšľajúcich ľudí, ktorí považujú tento druh reklamy vo svojom prípade za úplne vyhodené peniaze.

Ako občan, ktorý chce niečo spraviť s prostredím v ktorom žije, mám možnosť obrátiť sa na svojho voleného zástupcu so žiadosťou o nápravu. To sa momentálne už stalo a rokovanie s vlastníkom pozemku v tomto konkrétnom prípade je už na spadnutie. Ale generálne obrátiť sa na voleného zástupcu je maratónsky beh s cieľom v nedohľadne.

Preto mi napadla trochu naivná a trochu šialená myšlienka. Poďme vytvoriť komunitu, ktorá by informácie na takýchto reklamných pútačoch sledovala a  informovala by o produktoch a službách na nich s tým, že členovia tejto komunity by tieto produkty a služby zo zásady nenakupovali.

Viem, veľmi naivné, hlavne ak je slovenský spotrebiteľ zvyknutý rozhodovať sa pri nákupe podľa reklamy a akciovej ceny. Hoci ja osobne si myslím, že dobrý produkt takúto ohavnú reklamu nepotrebuje. Ale predstavme si, že by nás bolo niekoľko stotisíc, ktorí by ignorovali všetko uverejnené na billboardoch. Zadávatelia reklamy by si postupne museli zvoliť iný druh reklamy a billboardové spoločnosti by aj so svojimi ohavnými reklamnými stavbami odkráčali do zberne šrotu…

Krásna predstava. Kto sa pridá?

P.S.

Hlboko sa ospravedlňujem všetkým spoluobčanom za tie 4 billboardy s mojou tvárou, ktoré sa vyskytli vo Vrakuni pred komunálnymi voľbami 2014.

Publikované 16.1.2018
Odkaz: https://jurajstubniak.blog.sme.sk/c/473825/billboard-nas-kazdodenny.html